Biografie

Hieronder staat mijn uitgebreide biografie. Voor programmaboekjes e.d. kunt hier een korte biografie downloaden.

Ik groeide op in Friesland en volgde in Leeuwarden het Atheneum. Mijn jeugd stond in het teken van paardrijden, muziek maken en toneel spelen. Ik volgde dwarsfluitlessen bij de Wâldsang en speelde toneel bij de Jeugdtheaterschool en enkele lokale theaterproducties.

Na de middelbare school besloot ik Godsdienstwetenschap te gaan studeren aan de RuG. In Groningen kwam ik terecht bij studentenkoren Gica en Bragi. Mijn interesse voor klassiek zang groeide en daarom ik nam zangles bij zangdocente Anneloes Volmer. Ik besloot te beginnen aan de opleiding klassiek zang aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. Ondertussen rondde ik in 2009 mijn studie Godsdienstwetenschap af met een 'muzikale' scriptie: Hemelse lofprijzing versus hels lawaai, muziekinstrumenten op muur- en gewelfschilderingen uit de late middeleeuwen.

Tijdens mijn studie aan het conservatorium kreeg ik les van verschillende docenten, waaronder Jan van Zelm, Marion van den Akker, Nico van der Meel, en Marcel Reijans. Ik volgde masterclasses bij verschillende interessante en inspirerende mensen. Bij Claron McFadden kreeg ik les in improviseren, van Emma Kirkby les in barokmuziek, Miranda van Kralingen hielp mij met opera, bij Eelco Molenaar verdiepte ik mij in het liedrepertoire en Paul Triepels hielp bij met mijn lichaamshouding en adem. De zeer inspirerende Margreet Honig hielp mij met het verder op weg helpen van mijn zangtechniek. Sinds een paar jaar krijg ik les van Hanneke de Wit. In 2013 heb ik de bachelor klassieke zang afgerond met een zeer divers eindexamen.

Ik interesseer me voor zeer uiteenlopend repertoire, maar heb natuurlijk wel mijn eigen interesses en specialismen: zeer oude en zeer nieuwe muziek. De muziek uit de Renaissance en de Barok en Modern-klassieke muziek liggen mij erg goed. Solistisch was ik dan ook vaak te horen in repertoire dat hier bij aansluit: met verschillende Bach-cantates, de cyclus Miroir de Peine van Hendrik Andriessen maar ook met de Mis in G van Schubert, het Magnificat van Rutter en Ein Deutsches Requiem van Brahms. Ik heb een passie voor het over het voetlicht brengen van weinig uitgevoerde werken zoals liederen van Constantijn Huygens, Chris Fictoor, Amy Beach, Steve Reich en Gubaidulina.

Mijn theaterverleden komt goed van pas in opera, waar ik mijn expressieve kant kan tonen. Op het conservatorium speelde ik de rol van Tweede Heks in de opera Dido en Aeneas van Purcell, uitgevoerd in 2008 en in 2014 zong ik Lamento d'Arianna van Monteverdi. In mei en juni 2014 speelde ik de rol van Roos en Prinses in de straatopera de IJsvorstin van Tryater. In 2015 speelde ik, op verschillende plaatsen in Friesland, de jeugdvoorstelling Maria Louise. In 2015 was ik ook te zien op het Over het IJ-festival en Grachtenfestival in Amsterdam met de Zeeheldenvariaties. In 2016 speelde ik de rol van Spinvrouw in de voorstelling Kus van de Spinvrouw, geregisseerd door Gooitsen Eenling. Dit jaar vertolkte ik de rol van l'Amour in Oprhée et Euridice bij Poly Hymnia in Zeist.

Ik heb veel ervaring opgedaan als ensemblezangeres in verschillende stijlperiodes en bezettingen. Ik zong Bach bij kamerkoor Dualis en barokkoor en -orkest Diletto Musicale en modern-klassieke muziek bij het Nederlands Studenten Kamerkoor en Noordelijk Vocaal Ensemble. In december 2011 zong ik mee met het Groot Omroepkoor. In januari 2014 zong ik mee met het Luthers Bach Ensemble, dat toen gedirigeerd werd door gastdirigent Ton Koopman. Tegenwoordig zing ik vaak mee met de Nederlandse Bach Academie, onder leiding van Hoite Pruiksma, met Consensus Vocalis o.l.v. Klaas Stok en bij de Nederlandse Reisopera.

Naast het uitvoeren geef ik zangles, onder andere bij de Roden Girl Choristers. Ik heb onderzoek gedaan naar het verschijnsel 'Alzheimer-koor', stage gelopen bij een serie muziek-workshops voor ouderen in Friesland en het vak Muziek de Dementie gevolgd aan het conservatorium. In dit filmpje ben ik te zien in een kort interview waarin ik spreek over de connectie tussen werken als zangeres en met mensen met dementie. Ook na mijn afstuderen heb ik nog mee mogen werken aan enkele onderzoeken van het Lectoraat van het Prins Claus Conservatorium. Verder ben ik artistiek leider van de stichting OperY. En af en toe schrijf ik korte verhalen en gedichten over wat mij zoal bezig houdt.

Nederlands